إعلان

إعلان

تصفح التصنيف

مقالات

أحمد سليمان يكتب : أبو الهول يتصدر ( التريند )

بعد ان تصدر تمثال أبو الهول ( التريند ) خلال اليومين الماضيين وأنتشرت صورا له كالهشيم في النيران وتصدر صفحات التواصل الإجتماعي علي مدار الساعات الماضية وادعت بعض الصفحات الغير معروفة أن ابو الهول مغمض العينين لعل ذلك يجعلنا نطرح سؤالا ،…
اقرأ أكثر...

سها طه عوضين تكتب…بكرة من ذكري امبارح ..!! 

مستني ازاى بكرا وانت واقف فى امبارح مستني الشمس تطلع والليل مازال طارح عايش بعقل واقف وشغال بروح مكسوره والكل فيك بيقاوح وانت ولا سيرة بتقول ياحيطة داريني وبتنادى فى امبارح الليل رافض ينسي والعمر بيناطح بقيت بتبيع كلام…
اقرأ أكثر...

سها طه عوضين تكتب…  البحث عن القسوة..!!!

القسوة إلى بقينا فيها تغم معادش فينا حيل...ولا حال منا يهم ...بقينا ندور عالقسوة فى الكلام وفى لحظه يطبعه اللسان .....ونتسابق مين فينا اكتر قسوة....من فينا أكتر ذل وندور عالعيوب والخبايا ....ونشوف أصل الحكاية وترجع عالودان…
اقرأ أكثر...

احمد عبدالسميع السيد يكتب… “رفيق الدرب”

رفيق اثر الهوى وامتطى لثام الفناء يا رفيقى كن رفيقا واحتسب يوم البلاء فالنفس ملك للإله رب ارض وسماء فالنفس تبكى يا صديقى تبتغى علاج داء فالنفس حائرة اسيرة تعانى كبر او إباء قد علمت اليوم ان ارضنا ارض ابتلاء فالدنيا حر وحرير…
اقرأ أكثر...

مدير إدارة قها التعليمية الجديد ” الغربال الجديد له شدة “

على رأى المثل " الغربال الجديد له شدة " وغربال مدير إدارة قها التعليمية الجديد مشدود على الأخر لحد ما اتقطع لأن من يوم ما وصل للإدارة وهو دخل فى صدام وخناقات تارة مع المديرية وتارة مع مديرين المدارس وتارة أخرى مع مجلس الامناء وكله " كوم…
اقرأ أكثر...

مرور القليوبية على طريقة ” أضرب المربوط يخاف السايب “

مرور القليوبية بيطبق المثل القائل "اضرب المربوط يخاف السايب " عندنا فى محافظة القليوبية يتبع المرور اسلوب عجيب وغريب فى مطاردة الموتوسيكلات الغير مرخصة وده بصراحة مجهود يشكروا علية والمفروض اننا كلنا نشتغل لهم مخبرين ونبلغهم بأى موتوسيكل…
اقرأ أكثر...