الرئيسيةكتاب الموقعمقالات

مدير إدارة قها التعليمية الجديد ” الغربال الجديد له شدة “

على رأى المثل ” الغربال الجديد له شدة ” وغربال مدير إدارة قها التعليمية الجديد مشدود على الأخر لحد ما اتقطع لأن من يوم ما وصل للإدارة وهو دخل فى صدام وخناقات تارة مع المديرية وتارة مع مديرين المدارس وتارة أخرى مع مجلس الامناء وكله ” كوم ” والموظفين اللى معاه فى الإدارة ” كوم ” أخر .
عمنا المدير .. من اول ما جه وهو نازل متابعات وزيارات للمدارس وده جهد مشكور منك لمتابعة العملية التعليمية ونجاحها لكن لما تكون بدون قصد وليست كنوع من انواع التكدير علشان مدير مدرسة رد عليك فى إجتماع او تناقش معاك فى موضوع يخص العملية التعليمية وطلع رأيك انت فى الأخر خطأ فحبيت تثأر لنفسك تقوم ترسل له متابعات يومين ورا بعض لمدرستة وتعمل فيه تقرير زى ” الزفت ” .
اول الصدام .. مدير الإدارة عمل إجتماع يوم السبت الماضى لمديرى المدارس الإبتدائى والإعدادى والثانوى على مستوى مدارس قها داخل مدرسة اسامة نصار بمدينة قها … قام اية بقى اللى حصل بدأ أول إجتماع مع مديرى المرحلة الابتدائية الساعة 9 وبعد الساعه 9و10 دقائق اغلق باب المدرسة وكان عدد الحاضرين 10 مديرين فقط وطلب من عمال المدرسة على البوابة ان كل اللى يجى بعد كدة يقولوا له يرجع بيتة تانى .. واللى حصل من المدير انه سجل جميع اسماء المديرين الذين لم يحضروا طبعا علشان اتأخروا وراح باعت لهم متابعات من الادارة ثلاثة ايام متواصلة تفتش عليهم فى مدارسهم طبعا علشان محضروش .
طب انت يا مدير الإدارة عملت إجتماع فى يوم أجازة وهو يوم السبت وعملتة الساعة 9 صباحا اترك للناس فرصة لحد الساعه 9 ونصف لما تحضر لانهم اساسا أجازة وليسوا فى يوم عمل والغريب والعجيب ان هذا الاجتماع الذى دعا الية مدير الإدارة غير قانونى لأنه لم يخطر به مديرية التربية والتعليم كما انه لم يخطر إدارة الأمن بالمديرية .
والدليل على ذلك ان بعض مديري المدارس ارسلوا شكوى جماعية لمكتب وكيل وزارة التربية والتعليم عقب الإجتماع وكان رد المديرية انه لا يجوز عقد اجتماع فى يوم اجازة الا بعد موافقة السلطة المختصة في المحافظة و هو محافظ القليوبية .
صدام ثانى لمديري إدارة قها .. عندما توجة لمدرسة الرحاب بناءا على دعوى لتكريم بعض الطلاب وافتعل مدير الادارة صدام مع مجلس الامناء فى المدرسة بسبب ” كرسى مكسور ” مع العلم ان مدرسة الرحاب تعتبر هى ” فشخرة ” الإدارة كلها بين المدارس وكمان اية يوم زيارة مدير الادارة كان نسبة حضور جميع الصوف الاول والثانى والثالث الثانوى 100% كما انها من المدارس المتميزة فى كافة الانشطة ورغم ذلك بسبب كرسى مكسور وصف مدير الادارة المدرسة بانها فاشلة وكاد ان يتأزم الموقف بينه وبين مجلس الأمناء لولا تدخل الحاج رضا الشاذلى رئيس المجلس وفض الخلاف .
صدام ثالث لمدير الادارة ..عندما تدخل فى اعمال لجنة اختيارات مديرى المدارس واعترض على بعض الاختيارات قائلا : ” مدير المدرسة اللى هايجى مش على مزاجى هاقرفه متابعات لحد ما هو يقدم إعتذار ”
الصدام الثالث بينه وبين الموظفين فى الادارة بسبب التعنت فى المعاملة وعدم الاستماع لهم وعلشان كده عدد كبير منهم قرروا يكتبوا شكوى جماعية لوكيل وزارة التربية والتعليم يتهمون فيه مدير الادارة بسوء المعاملة والتعنت .
الغريب ان مدير إدارة قها الجديد كان يعمل فى التعليم الثانوى بالوزارة وتم نقلة للتعليم الخاص بمديرية التربية والتعليم بالقليوبية بسبب تعنته وبسبب تعنته ايضا فى التعليم الخاص تم نقلة لإدارة قها ويبدوا انه مش هيعمر كتير فى قها مدير لإدارة التعليم بها !!

رأى

اترك رد

هذا الموقع يستخدم Akismet للحدّ من التعليقات المزعجة والغير مرغوبة. تعرّف على كيفية معالجة بيانات تعليقك.

زر الذهاب إلى الأعلى